Sikker kommunikation med SSI

Borgere, myndigheder og virksomheder kan henvende sig til os på flere forskellige måder. Du kan læse mere om, hvordan du kommunikerer sikkert med os nedenfor.

Sådan kontakter du os

Digital Post

Er du borger, opfordrer vi dig til altid at kontakte os via Digital Post.

Når du sender Digital Post til os skal du vælge det kontaktpunkt, der passer til din henvendelse. Kontaktpunkterne fremkommer, når du vælger SSI som modtager. Er du i tvivl om, hvilket kontaktpunkt du skal skrive til, så vælg kontaktpunktet til hovedpostkassen.

Hvis du modtager en besked vedrørende Information om behandling af personoplysninger, og har du spørgsmål om dette, så skal du skrive til os via kontaktpunktet Borgerhenvendelser.

Er du myndighed eller virksomhed, vil vi også meget gerne have, at du henvender dig til os via Digital Post. Du skal benytte kontaktpunktet for det emne, din henvendelse drejer sig om.

Læs mere om Digital Post hos Digitaliseringsstyrelsen.

Fysisk post

Hvis du er undtaget fra Digital Post, eller foretrækker du at henvende dig via fysisk post, er dette også en sikker måde at kommunikere på.

Vores adresse er:

Statens Serum Institut
Artillerivej 5
2300 København S

Hvis din henvendelse retter sig til en bestemt afdeling eller person, bedes du angive dette på kuverten også.

Sikker post

Henvender du dig til os som myndighed eller virksomhed, kan du også skrive til os via krypterede mails. Du skal blot sikre dig, at mailen sendes krypteret.

Henvender du dig som borger bør du aldrig skrive til os via krypterede mails, da din mailadresse alene er en personoplysning, og personoplysninger skal altid sendes til os via Digital Post.

Sådan kontakter vi dig

Vi henvender os altid til borgere via Digital Post, medmindre du er undtaget. I så fald sender vi et fysisk brev til dig.

Når vi henvender os til myndigheder eller virksomheder, benytter vi den mest sikre form for kommunikation alt afhængig af omstændighed og type af information.

Svartider

SSI besvarer alle henvendelser hurtigst muligt.

Hvis din henvendelse handler om, at du ønsker at gøre brug af dine rettigheder efter databeskyttelsesreglerne (GDPR), skal du som udgangspunkt have svar inden for en måned. Dette gælder eksempelvis, hvis du har bedt om at få oplyst, hvilke oplysninger vi behandler om dig, eller bedt om, at vi sletter oplysninger om dig.

Svarfristen kan i nogle tilfælde forlænges med yderligere 2 måneder, dvs. maksimalt 3 måneder. Hvis svarfristen forlænges, vil vi informere dig direkte inden for den første måned.

Svindel-SMS’er

Har du modtaget en SMS, som ser ud til at komme fra SSI, og som indeholder et link, så lad være med at trykke på linket!

SSI sender ikke SMS’er ud til borgere med links i.

Der er tale om et såkaldt "smishing"-forsøg, hvor afsenderne er it-kriminelle, der forsøger at lokke dig til at trykke på et ondsindet link, for at få dig til at udlevere personlige oplysninger.
Tryk derfor ikke på linket i SMS’en, og svar ikke på den. Sørg i stedet for at slette SMS’en.

Hvis du modtager en svindel-SMS, så må du meget gerne oplyse SSI om det på SSIdatabeskyttelse@ssi.dk (skriv gerne "Svindel-SMS" i emnefeltet).