Whistleblowerordning på Statens Serum Institut

Whistleblowerordningen på Statens Serum Institut (SSI) kan benyttes af både nuværende og tidligere ansatte. Her kan du læse, hvordan ordningen fungerer.

Formålet med whistleblowerordningen på SSI er, at:

  • øge mulighederne for, at ansatte og samarbejdspartnere kan ytre sig om kritisable forhold på SSI uden at frygte for negative konsekvenser.
  • beskytte personer, som benytter whistleblowerordningen.
  • opdage fejl og forsømmelser og derved højne kvaliteten af SSI’s arbejde.

Whistleblowerordningen er et supplement til den direkte og daglige kommunikation på SSI om fejl og utilfredsstillende forhold mv. Vi opfordrer til, at disse forhold i første omgang søges løst ved at man henvender sig til fx nærmeste leder, HR eller tillidsrepræsentanten – i det omfang dette er muligt.

Spørgsmål og svar om whistleblowerordningen

Hvem kan gøre brug af whistleblowerordningen?

Hvilke oplysninger er omfattet af whistleblowerordningen?

Hvordan behandler SSI de indberettede oplysninger?

Hvilke rettigheder har personer, der indgiver oplysninger til whistleblowerordningen? 

Hvilke rettigheder har de personer, oplysningerne handler om?

Hvordan gør jeg brug af whistleblowerordningen?

Baggrund for etablering af whistleblowerordning på Indenrigs- og Sundhedsministeriets område